6. Förhandling. Be alltid om mer!

I en förhandling ska du alltid be om mer än vad du tror att du kan få oavsett vad förhandlingen handlar om. Om du vill uppnå ett gott samarbete kan det verka fel. Va? Ska jag ta i eller rent av överdriva? Är det inte bättre att spela med öppna kort, vara rak och lämna sitt bästa bud, önskemål eller pris direkt? Problemet med att lämna bästa budet direkt är att du tar bort allt utrymme att manövrera vilket kan leda till rigiditet och dödlägen.


Skapa förhandlingsutrymme och möjlighet för alla att göra en bra affär!

Vad är ditt bästa pris?

Känner du igen dig i situationen då du får frågan eller ställer den själv: Vad är ditt bästa pris? Kanske har förhandlingen inneburit flera både trevliga och bra möten. Eftersom ni verkar komma överens kan du göra missbedömningen att tro att affären nu är i hamn. Du vill vara samarbetsvillig och ger motparten ditt bästa bud direkt. Inget spel här inte utan istället är det raka rör och alla kort på bordet. Du kanske rentav gör detta i tron om att ditt beteende och vilja till samarbete nu kommer att belönas med ett positivt besked. Men istället för ett handslag möts du istället med en viss tveksamhet och en kommentar som. Oj då! Det var något mer än vad vi hade räknat med.

Tre anledningar till varför du alltid ska be om mer!

  1. Alla vill göra en bra affär Lämna du ditt bästa bud direkt riskerar du att binda ris till din egen rygg. Du placerar dig i en situation där du inte har något utrymme att manövrera. Får du en begäran eller motbud om en sänkning kan du inte möta detta utan att förlora all marginal. Du tvingas säga nej. Även om du går med på en sänkning har du ändå gått ner från ditt bästa bud, tappar marginal och lämnar förhandlingen missnöjd. Tänk dig samma scenario från motpartens perspektiv. Du får ett pris och när du försöker att förhandla möts du direkt av ett nej. Att mötas av ett nej kan upplevas fyrkantigt och rigidt och vad sänder det egentligen för signaler om ett framtida samarbete? Tänk om det fortsätter på det här viset när det gäller andra aspekter? I en förhandling behöver det finns utrymme till förhandling. Det skapar möjligheten och alla kan få känna att de vann. Alla inblandade i en förhandling vill kunna göra en bra affär och berätta om den för de sina. Jo du förstår, vi hade en ordentlig förhandling men i slutändan fick jag ändå till en riktig bra deal. Jag är supernöjd!

  2. Upplevt värde Den andra anledningen att alltid be om mer är att det ökar det upplevda värdet av din produkt eller tjänst. Börjar du lågt och är villig att gå ner ännu mer signalerar det lågt värde på ditt erbjudande oavsett om det gäller en vara eller en tjänst. Vem vill göra affärer med någon som inte värdesätter sig själv? Samtidigt är det en balansgång. Sätter du ett orimligt högt värde vilket inte har något berättigande kan det skapa tveksamhet. Sätt ett högt värde och var förberedd på att motivera ditt bud.

  3. Mot all förmodan Den tredje anledningen till att alltid be om ber är att du vet inte vad din motpart står i frågan. Mot all förmodan får du kanske precis som du vill.


Förhandling, samarbete och kommunikation

Förhandling är mer än affärsavtal, lön eller bolån. Du förhandlar om utrymme när du möter någon på trottoaren eller vem som sätter på kaffet på morgonen. Alla interaktionen och möten med andra innebär kommunikation och olika aspekter som samarbete, tävling, kompromiss, tillmötesgående eller undvikande. I snitt förhandlar vi sju gånger per dag vilket är över 2500 gånger per år. Att vara bra på något vi gör så ofta är en framgångsfaktor både yrkesmässigt och privat. Förhandling, samarbete och kommunikation är en kompetens du tränar upp. Träning ger positiva resultat från dag ett.


Börja träna idag! Förhandlingsteknik. En digital utbildning.



4 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla