3. Känsloreglering - så kallt är det väl inte?

Uppdaterat: aug 5

Varför är vissa människor mer känsliga än andra? Varför låter vi ibland känslor hindra oss från att göra saker vi vill och andra gånger får oss att göra saker vi egentligen inte vill? Vad kan vi lära oss om känslor och vad finns det för möjligheter att styra sina känslor istället för tvärtom?



Högkänslighet

Har du hört talas om maskrosbarn? En maskros kan växa och frodas varsomhelst. Den kan det för den hittar näring där det egentligen inte finns någon. Dessa barn anpassar sig till sin omgivning istället för att omgivningen tar hand om barnet. Barn som far illa men som trots allt klarar sig, de blommar trots dåliga förutsättningar. Har du hört talas om orkidébarn? Detta är personer som är högkänsliga och därför reagerar starkare än andra både positivt och negativt, både på stöd och stress.

En del känner mer. Både det som upplevs bra och dåligt.

Det finns forskning som pekar på att 15-20 procent av alla människor är högkänsliga, samma andel kan även observeras hos andra arter. En person med högre känslighet har ett känsligare nervsystem än andra. Det gör att de tar in fler intryck som sedan bearbetas djupare. Någon som inte är högkänslig kan exempelvis notera 2 intryck medan en högkänslig person noterar 20. Vissa är känsligare än andra utifrån biologi, ett känsligare nervsystem. Det finns många fördelar med extra känslighet men en nackdel är risken för överstimulering.

Trauma

Den andra anledningen till känslighet är olika nivåer av trauma som lett till känslor vilka inte har bearbetats och integrerats. Man upplever något som hotfullt, systemet för kamp och flykt aktiveras. Anledningen till att man vill fly är på grund av obehag och detta kommer att fortsätta hända till dess att känslan är bearbetad. Detta gäller oavsett om man är högkänslig eller inte. Känslighet på grund av trauman drabbar oss alla, det är omöjligt att växa upp utan dessa.


Stanna

Föreställ dig att du åker på en väg och kommer till en korsning, det finns en avtagsväg till vänster och även en parkeringsplats vid sidan av vägen. I korsningen finns det något som väcker en stark negativ känsla i dig. Det kan vara rädsla, aggressivitet eller känslan av att inte vara älskad, obetydlighet. Vad göra du? Tar du vägen till vänster vilket innebär att du kör ifrån situationen så snabbt som möjligt eller stannar du och parkerar? Du kanske sitter i bilen och sitter kvar i känslan. Du försöker inte hindra känslan utan känner den helt och hållet, accepterar den och förstår den. När känslan har lagt sig kan du fundera på tillfällen då den till och med är till nytta för dig. Kanske kan du även uppleva fördelar med situationen du är i nu? När känslan av obehag har lagt sig tittar du upp. Från parkeringen där du sitter upptäcker du nu många fler avtagsvägar än vad du först såg.

Undertrycka

Att fly känslor är exempel på att undertrycka, något vi gör hela tiden. Vi har också olika uttryck för dem, de kommer i form av uttalanden som:

  • Va stark

  • Tänk inte mer på det där

  • Nej, prata inte om det

  • Mister du en står det tusen åter

  • Det är livets gång

  • Håll dig sysselsatt

  • Tiden läker alla sår

Det är inte konstigt att vi har inställningen att undvika eller undertrycka obehagliga oönskade känslor. Det som gör ont vill vi instinktivt fly ifrån. Det finns ett problem dock. Att undertrycka känslor innebär även en flykt från livet. Att känna är en del av livet, det är en del av hela upplevelsen att vara människa. Att undertrycka är att förvägra sig själv känslan av liv. Det hade varit behändigt om vi kunnat välja. Att bara känna positiva känslor och sedan hoppat över de negativa. Dessvärre har vi inte det valet, antingen känner vi och då känner vi allt eller så dövar vi våra känslor även de positiva. Vi har egentligen inget alternativ, vill vi uppleva livet fullt ut behöver vi arbeta igenom och integrera känslor.


Tillsammans

Har du ett barn som vill hoppa i vattnet på badplatsen och leka tillsammans precis som alla andra barn men tycker att det är kallt i vattnet, för kallt. Istället för att skratta och komma med diverse tillrop som “kom igen nu, det är inte så farligt” fundera på känslighet. En person som är högkänslig upplever vattnet långt kallare än alla andra. Sitt på kanten ihop, plaska med fötterna, gå i lite i taget tillsammans, prata om känslan att det är kallt och att det är okey att tycka det, andas, Flytta gränsen lite i taget och gå i tillsammans. Prata om allt det roliga man kan göra i vattnet, se det positiva. Som föräldrar behöver vi vara våra barns speglar. Bekräfta dem, bekräfta livet och livets verklighet. Vi behöver hjälpa dem att hantera situationer, sig själv och relationer med andra människor. Detta gäller inte bara om du är förälder utan också medmänniska och ledare. Det krävs en hel by för att hjälpa ett barn att växa upp. Du kan inte leda andra längre än du kommit själv därav vikten att börja med att utveckla dig själv, att vara din egen förälder. När du är trygg, integrerad, accepterande och bekräftande då blir du också en person som kan leda andra. Att ge andra näring som behöver det. Om du hjälper ditt barn med att hantera känslorna som uppstår vid badplatsen och ger det utrymme som behövs kommer du stegvis hjälpt till med hantering och integreringen i den stunden. Gör detta så kommer du en stund senare få se att det är ditt barn som kommer farande i full fart, hoppar längst och högst och gör det största plasket av alla på badplatsen när de gör bomben från bryggan.



Nästa steg

Att hjälpa andra och leda genom utveckling är det centrala innehållet i coachning. I utbildningen coachande ledarskap lär du dig steg för steg att bekräfta känslor och därefter hitta vägar runt eller över hinder för att nå mål.


Digital utbildning i coachande ledarskap. Led andra genom utveckling. Magnus Lewrén AB. Malmö.



Metod för att integrera känslor


1. Andas

Det finns olika andningstekniker men poängen är att slappna av. När vi blir oroliga, rädda, uttråkade (en vanlig känsla som många vill komma ifrån) eller känner det vi inte vill då spänner vi oss. När vi spänner oss är det en förberedelse på antingen kamp eller flykt, det gäller att slappna av. Det finns intressant undersökningar på andningstekniker man lär ut till soldater och kopplingen till minskad förekomst av PTSD alltså post-traumatiskt stress. De som lär sig andas i just fyrkant har mindre förekomst av PTSD. Vi behöver inte vara soldat för att dra nytta av avslappning, det fungerar för alla. Andas i fyrkant: 4 sekunder inandning, håll andan i 4 sekunder, andas ut under 4 sekunder, vänta i 4 sekunder och repetera.

2. Acceptera

Känn känslan du känner oavsett vad den än är för känsla. Du behöver inte värdera den och inte döma den. Den kan vara smutsig eller obehaglig. Det kan vara rädsla, hat, äckel, skam eller obehag. Oavsett vad du känner är det en del av dig och eftersom du är okey precis som du är innkluderar även det dina känslor. Du är inte trasig, det är inget fel på dig och du behöver inte lagas. Det är okey att känna som du gör. Du kommer inte att dö oavsett hur allvarligt, intensivt och obehagligt det än kan kännas. Andas och våga stanna kvar i känslan. Att känna är en del i att vara människa, du känner och du lever. Känslor är också som moln på himlen, ena stunden är de där men efter tag har de bytts ut. Känslor kommer och går. Du behöver inte göra någonting. Bara andas, var kvar och känn vad du känner. Efter hand kommer intensiteten att minska. Detta är i princip KBT träning fast du gör det med dig själv. Våga att utsätt dig själv för dina egna känslor, flytta gränsen lite i taget.

3. Möjligheter

Det är lätt att bara uppleva det som är negativt, att glaset är halvtomt istället för halvfullt. Vad kan också vara bra med den situationen du är i nu? Martin Seligman och forskning inom positiv psykologi visar på betydelsen att se fler aspekter till situationen. Inget ont som inte också för något gott med sig. Försök se andra aspekter av situationen vilket kan vara bra och går att känna tacksamhet för, välj något positivt. Sörjer du förlusten av någon känn känslan av sorg och när intensiteten lägger sig känn då även tacksamhet för de fina upplevelser och skratt ni delade tillsammans.


PS

Öva dig i tacksamhet lite varje dag, öva dig i att se glaset halvfullt. Avsluta varje dag med att fundera på tre saker under dagen som gick fel. När du har dina tre saker fundera på fler aspekter med de situationerna som också kan vara positiva. Regnar det ute? Då är det positiva att man får vara inne, eller hur.





23 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla